Koppelomvormer kapot? Zo herken je de symptomen en los je het op

door | 8 mei 2025

Koppelomvormer kapot? Zo herken je de symptomen en los je het op

Heb je last van schokkend schakelen of merk je dat je auto veel toeren maakt maar nauwelijks versnelt? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met een defecte koppelomvormer. In deze blog lees je hoe je een kapotte koppelomvormer herkent, welke klachten erbij horen en wat je eraan kunt doen om grotere schade te voorkomen.

 

Wat is een koppelomvormer?

Een koppelomvormer (ook wel torque converter genoemd) is een essentieel onderdeel van je automatische transmissie. In plaats van een traditionele koppeling zorgt de koppelomvormer ervoor dat de motor en versnellingsbak soepel samenwerken, met behulp van hydraulische vloeistofdruk.

Werkt de koppelomvormer niet meer goed, dan kan dit serieuze gevolgen hebben voor het rijgedrag van je auto én voor je transmissie.

Koppelomvormer

Hoe herken je een kapotte koppelomvormer?

Hieronder vind je de meest voorkomende symptomen van een defecte of versleten koppelomvormer:

1. Schokkend schakelen

De auto schakelt niet meer vloeiend, maar met schokken of stoten.

2. Hoge toeren, weinig versnelling

De motor maakt veel toeren, maar de auto versnelt nauwelijks. Dit staat bekend als slippen van de transmissie.

3. Stilvallen bij stilstaan

Als je auto uitvalt bij het afremmen of stoppen, is dat vaak een teken dat de koppelomvormer niet goed meer ontkoppelt.

4. Oververhitte transmissie

Een falende koppelomvormer kan oververhitting veroorzaken, wat schade aan de hele automaat tot gevolg heeft.

5. Waarschuwingslampjes op je dashboard

Bijvoorbeeld een transmissiestoring of het motorlampje dat ineens oplicht.

 

Wat kun je doen bij problemen met de koppelomvormer?

Heb je het idee dat je koppelomvormer niet goed werkt? Dan is het belangrijk om niet te lang te wachten. Gelukkig kun je terecht bij de specialisten van CRV Converter Revisie.

1. Diagnose door een expert

CRV Converter Revisie is gespecialiseerd in het testen, reviseren en vervangen van koppelomvormers. Met professionele apparatuur stellen ze snel een nauwkeurige diagnose.

2. Revisie of vervanging

Afhankelijk van de ernst van het probleem, kan CRV Converter Revisie een volledige revisie uitvoeren of de koppelomvormer vervangen met een gereviseerd topmodel. Je rijdt daarna weer soepel en zonder zorgen.

3. Preventief onderhoud

CRV adviseert regelmatig onderhoud en tijdige verversing van de transmissieolie om slijtage aan je koppelomvormer te voorkomen.

 

Wat kost een koppelomvormer vervangen?

De kosten voor het vervangen of reviseren van een koppelomvormer liggen gemiddeld tussen de €600 en €1.500. CRV Converter Revisie biedt transparante prijzen en een eerlijke diagnose, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.

 

Waarom kiezen voor CRV Converter Revisie?

· Gespecialiseerd in koppelomvormers

· Jarenlange ervaring

· Snelle diagnose en vakkundige service

· Revisie met garantie

· Voor zowel particuliere als zakelijke klanten

Of je nu rijdt in een personenauto, bedrijfswagen of oldtimer—CRV Converter Revisie staat klaar om je weer op weg te helpen.

 

Conclusie: Herken de signalen en schakel hulp in

Een kapotte koppelomvormer hoeft geen ramp te zijn, mits je er op tijd bij bent. Herken je symptomen als slippen, schokken of oververhitting? Neem dan direct contact op met de experts van CRV Converter Revisie voor een diagnose en een betrouwbare oplossing.

Veelgezochte termen: koppelomvormer kapot, automatische transmissie problemen, torque converter storing, koppelomvormer vervangen kosten,